Tüberküloz (Verem) Hastalığı4 min read

Toplumda Verem olarak anılan Tüberküloz hastalığına, Mikobakteri Tüberküloz (Mycobacterium tuberculosis) bakterisi sebep olmaktadır. Geçmişten bu güne kadar dünyada toplumun her kesimini etkileye bilen bu hastalık daha çok savunma sistemi zayıf bireylerde görülmektedir. Bu yüzden bütün dünya ülkelerinde hastalığın önlenmesi için dispanserler kurulmuştur.

Nasıl bulaşır?

Tüberküloz en çok akciğerlere bulaşsa da şiddetli durumda diğer organlarda da görüle bilmektedir. Verem hava damlacık yoluyla bireylere bulaşır. Hastalığı taşıyan bir kişinin öksürmesi, hapşırması veya konuşması ile yayılan küçük damlacıklar hava yoluyla sağlıklı bireylere bulaşır. Bu durum girip virüsü gibi hızlı bir şekilde bulaşmaz, hastalığın bulaşması için uzun bir süre havayı solumuş olmak gerekir. Bu duruma bağışıklık sistemi önemli rol oynar. Hastalığın savunma sistemi zayıflamış bireylere geçmesi daha kolay olur. Hastalığın bulaştırıcılık dönemi hastalığın vücuda bulaştığı andan itibaren başlar. Tedavi ile 3 hafta içinde bulaştırıcılık sonlanır.

Verem mikrobu havasız, güneş almayan ortamlarda bulunur. Bu ortamlarda bulunan bireyler mikroba maruz kalır, mikrop organizmada uzun süre kendini belli etmeden yaşamını sürdüre bilir. Bu bireylerin savunma sistemindeki en ufak zayıflama ile verem mikrobu aktif hale geçer ve vücudu etkilemeye başlar. Dolayısı ile çeşitli hastalıklarla (Kanser, Diyabet, AİDS, Hepatit gibi) vücut direnci etkilenmiş bireylerin dikkatli olması şarttır.

Belirtileri nelerdir?

Halsizlik, ateş, iştahsızlık, isteksizlik, gece terlemesi, nefes darlığı, kilo kaybı, göğüs ağrısı, kuru veya balgamlı öksürük (öksürük ile kan da görüle bilir) belirtileri gösterir. Tüberküloz yani verem savunma sistemini etkilen bir hastalıktır. Bundan dolayı hastalıkla birlikte bireyin diğer hastalılardan etkilenmesi mümkündür.

Kimler Verem riski taşır?

• Bebekler ve çocuklar (özellikle 5 yaş altı)
  • 65 yaş üzerindekiler,
  • Uzun süreli bağışıklık baskılayıcı ilaç kullanımı
  • Düzenli tedavi almamış eski tüberküloz hastaları
  • Kanser hastaları,
  • Bağışıklık sisteminde problem olanlar,
  • Akciğer, kalp, karaciğer, böbrek ve AIDS gibi kronik hastalıkları olanlar,
  • Sosyo-ekonomik düzeyi düşük olanlar,
  • Kalabalık ortamlarda yaşayanlar,
  • Sigara, alkol ve uyuşturucu kullananlar,
  • Yetersiz beslenme

Gibi etkenler hastalığın bulaşması için risk taşılar.

Verem tanısı nasıl konulur?

Halsizlik, ateş, iştahsızlık, isteksizlik, gece terlemesi, nefes darlığı, kilo kaybı, göğüs ağrısı, kuru veya balgamlı öksürük (öksürük ile kan da görüle bilir) şikâyetleri ile gelen hasta, ilk önce verem hastalığı şüphesiyle incelenir. Bu süreçte akciğer filmlerinde hastalığa ait belirtiler, balgam

testlerinde verem mikrobunun bulunması, hastalığın teşhisini kesinleştirir. Hastalığın erken teşhisi hastalığın ilerleyip başka organlara bulaşması, aynı zamanda etraftaki bireylere bulaştırma riskinin önlenmesi açısından çok önemlidir. Bu tip şikâyetleri olan kişiler en yakın verem savaş dispanserine başvurması önemle rica olunur. Verem savaşı dispanserlerinde tanı işlemleri, tedavi, ilaçlar ve takip ücretsizdir.

Verem Tedavi süreci

Verem mikrobu yavaş üreyen ve vücuda uzun süre saklana bilen bir mikrop olduğu için tedavide çok güçlü ilaçlar kullanılır. Mikropları tamamen vücuttan ata bilmek için dört farklı ilaç kullanılır. Bu ilaçlar VEREM SAVAŞ DİSPANSERLERİN de ücretsiz olarak verilmektedir. Tedavi süreci en az 6 ay kadar sürmektedir. Bu meşakkatli dönemde doktorun tavsiyesine uymak, ilaçları belirtilen şekilde kullanmak hastalığı yenmek için çok önemlidir.

Hastalığın önlenmesi

• Hastalığın önlenmesi için doğumdan sonra 2. ayın sonunda yapılan verem BCG aşısı önemlidir.
  • Vücut direncini güçlü tutmak için periyodik beslenme ve C vitamini katkılı besinler tüketmek.
  • Yaşanılan ortamların sürekli havalandırılması
  • Havasız, güneş almayan ortamlarda çok uzun süre durulmaması.
  • Mümkün olduğunca temiz havada yürüyüşler yapmak akciğerin temiz hava alması için önemlidir.
  • Hastalığa ait belirtileri olan kişilerin en yakın VEREM SAVAŞ DİSPANSERİNE gitmesi erken teşhis noktasında çok önemlidir.