Tetanos Hastalığı4 min read

Tetanos yaralanmalar sonucu vücuda etki eden Colostridium tetani bakterisinin merkezi sinir sistemine verdiği hasarlar sonucu, kasların sürekli kasılma pozisyonunda kalmasına sebep olan ciddi bir enfeksiyondur. Toplum arasında Kazıklı Humma olarak anılan tetanos hastalığı, her ne kadar paslı metal kesikler sonucu oluşan bir hastalık olduğu bilinse de aslında tetanos bakterisi nemli ortamda, toprakta, gübre içerisinde, oksijensiz ortamlarda yaşaya bildiği için, her türlü deri kesiklerinde, vücuda zarar verebilecek hastalıktır. Günümüzde yapılan aşılar sayesinde görülme riski azalmıştır. Unutulmamalıdır ki aşının koruyuculuğunun sağlanması adına 10 yılda bir aşının tekrar edilmesi gerekir.

Tetanos nasıl bulaşır?

Kolostridium tetani bakterisi doğada spor adı verilen yapısı sayesinde uzun süre yüksek sıcaklıklarda yaşaya bilir. Vücuda ancak temas halinde yani kesikler, yanıklar, ısırıklar gibi deride açılan alanlardan gire bilir. İnsandan insana bulaşmaz. Oluşan deri kesik alanlarından giren Colostridium tatani bakterisi vücutta merkezi sinir sistemine yerleşerek yapısında bulundurduğu zehri ile sinir sistemini tahrip ederek, tetanospazm adı verilen kasılmalara, kas sertleşmesine sebep olmaktadır.

İleri derece tetanos zehri sonucu tahrip olmuş kasların kasılması sonucu oluşan durum şekilde gösterildiği gibidir.

Tetanos nasıl belirtiler gösterir?

Vücuda etki eden tetanos bakterisi yaklaşık 2 ila 14 gün kadar hazırlık döneminden sonra belirtiler göstermeye başlar

Kesi gerçekleşen bölgede uyuşukluk, his kayıpları ile başlayan belirtiler zehrin vücuda etki etmeye başlamasıyla halsizlik, yüksek ateş daha sonra, ilk önce çene çiğneme fonksiyonunu sağlayan kasların kasılmasına sebep olur. Bu kasılmalar sonucu korkunç ve alaycı gülüş olarak tanımlanan bir yüz ifadesi belirir. Çene çiğneme fonksiyonunu gerçekleştiremeyerek kitlenir. Yutaktaki spazmalar sonucu yutma güçlüğü oluşur. Kasılmalar sırasıyla boyuna omuzlara ve daha sonra kol ve karın kasları olmak üzere bütün kasları etkiler. Hastanın bilinci yerindedir yalnız zehrin vücudun kas sistemini etkilemesiyle solunum fonksiyonu işlevini sürdüremediğinden hastanın hayatını kaybetmesine sebep olur.

Tetanos tedavisi

Unutulmamalıdır ki tetanos hayatı tehdit edebilecek bir hastalıktır. Bu yüzden erken teşhis hastalığın tedavisi için çok önemlidir. Bundan dolayı her türlü deri kesiklerinde hastalığın bulaşma riski çok yüksek olduğu için tetanos aşısı olmayan bireylerin bir an önce tetanos aşısı vurulmaları hastalığın önlenmesi adına çok önemli rol oynar.

Hastalığın erken evrelerinde immun globolin olarak adlandırılan bir antitoksin ilaç kullanılarak, vücutta henüz sinir sistemi tahribine ulaşmamış tetanos zehrini etkisiz hala getirmek hedeflense de hastalığın verdiği kas tahribatının düzelmesi için uzun zaman hasta yoğun bakım ünitesinde gözetim halinde tutulması gereke bilir.

Tetanos aşısı

İnsan doğduğundan itibaren bulaşma riski yüksek olan tetanos hastalığının önlenmesinde çok büyük rol oynayan tetanos aşısı, günümüzde gelişmiş ülkelerde hastalığa az rastlanmasına sebep olmuştur. Ülkemizde sağlık bakanlığının aşı takviminde de tetanos aşısı yer almıştır.

Unutulmamalıdır ki Tetanos aşısı diğer aşılar gibi bağışıklık kazanıla bilen bir aşı değildir. Aşı 10 yılda bir yenilenmesi gerekir aksi takdirde aşının koruyucu etkisi kaybolur. Hiç aşı olmamış bir bireye 1 yıl içerisinde üç kes aşı yapıla bilir. Daha sonra 10 yılda bir tek doz aşı yapılması gerekir.

Hamilelik ve Tetanos aşısı

Tetanos hastalığı hayati risklere sebep olabilen bir hastalıktır dolayısı ile hamilelik döneminde hem bebeğin korunması, hem de anne adayının korunması için tetanos aşısı önemlidir.

Tetanos aşısı yaralanmadan ne kadar sonra yapılmalıdır ?

Herhangi yaralanmaya maruz kalmış kişinin tetanos hastalığına yakalanma riski yüzünden beklemeden en yakın sağlık kuruluşuna başvurması önerilir.