Egzama (Atopik Dermatit)3 min read

Egzama bir deri hastalığıdır. Atopik Dermatit olarak da adlandırılır.  Çeşitli sebeplerden dolayı vücut derisi üzerinde gelişen enfeksiyonlar ile ilişkili bir hastalıktır. Vücudun her yerinde gözlemlene bilir. Genellikle ilk başlangıç ayak parmak ve tabanında gelişir daha sonra ellerde yayılım izlenir. Direncine göre farklı vücut bölgelerinde de izlene bilmektedir. Günümüzde görülme olasılığı bir hayli artmıştır. Genellikle çocuklarda görülür fakat kendiliğinden iyileşme gözlemlenir. Unutulmamalıdır ki çocuklarda egzama ile birlikte çiçek aşısı ölümcül sonuçlar doğura bilir. Yetişkinlerde tedavi edilmese iyileşme sağlanmaya bilir. Bulaşıcı değildir.

Neden olur?

Egzamanın neden olduğu noktasında tıp kesin bir bilgiye ulaşamamıştır. Ama deri hastalıklarının genel sebebi karaciğer enzimlerinin düzensiz salgılanması ile olduğu bilinmektedir. Altta yatan başka bir hastalığın semptomu olma olasılığı düşünülüp asıl hastalığın teşhisi için ayrıntılı tetkikler yapmak gerekir. Egzama kendini mantar enfeksiyonu ile birlikte göstere bilir. Egzama ileriki safhalarda dirençli mantar enfeksiyonu ile birlikte görüldüğü birçok hastada gözlemlenmiştir.

Belirtileri?

Egzama genellikle ilk ayak parmak ve tabanında başlar. Kaşıntı ile birlikte deri üzerinde içi dolu kabarcıklar halinde kızarıklık ve şişlik şeklinde kendini gösterir. İlk etapta mantar enfeksiyonuna çok benzer. Bu açıdan mantar tedavisine ilk önce başlamak çok önemlidir. Daha sonra ellerde parmak, tırnak ve ellerin üst tarafında yayılım gösterir.

Egzamalarda tutulum egzamanın tipine göre değişir.

İrritan kontakt dermatit: el ve yüzü
Alerjik kontakt dermatit: el, ayak, yüzü
Dishidrotik egzama: parmak laterallerini
Fotosensitif egzalamar güneş gören bölgeleri
Fitofotokontakt dermatitler vücudun açıkta kalan bölümleri
Atopik dermatit: bebeklik döneminde yüzü, büyük çocuklarda kıvrım bölgelerini ve erişkinlerde yaygın tutulum gösterir.

Tedavi?

Genel bir tedavi mevcut değildir. Semptomatik (şikâyetleri giderici) tedavi yolu izlenir. Alerjik yapısı olduğunu düşünerek tetikleyici etkenlerden uzak durulur. Bağışıklık sistemini baskılamak adına Kortikosteroid tedavi izlenir ama genellikle ilaç kesildiğinde şikâyetler tekrarlaya bilir.

Bitkisel tedavi olarak gözlemlerim!

57 yaşında erkek hasta Egzama teşhisi konulmuş 1.5 senedir bütün tedavileri uygulayıp sonuca ulaşamadığı şikâyeti ile başvuruyor. Muayene sırasında el ve ayak tırnaklarında ileri derece mantar enfeksiyonu ile birlikte egzama enfeksiyonu gözlemlendi. Bu süreçte bitkisel tedavi başlandı.

Egzama deri yüzeylerinde kendini gösterdiği ilk anda Batikon (Antiseptik solüsyon)ile temizlik uygulandığında Egzama bölgesinin kuruduğu ilerleyişinin durduğu gözlemlenmiştir.

Her akşam 2 su bardağı klorsuz içme suyu kaynatıldıktan sonra, üç çorba kaşığı (3 gram ) Aynı Sefa ( Portakal Nergisi), kısık ateşte 6-7 dakika kaynatılacak, daha sonra ılımaya bekletilecek. Bu sırada eli ve ayağı örtecek kadar normal su kaynatılacak ve bir leğenin içine ılımaya bırakılan aynı sefa ile birlikte karıştırılacak, ne soğuk ne sıcak kıvama geldiğinde 20 dakika suyun içinde hastalıklı kısım bekletilecek. Bu uygulama hastalık gerileyene kadar uygulanmalı. İlk birkaç uygulamada hastalıklı bölgelerin temizlenmeye başladığı gözle görülür bir şekilde kendini göstermiştir.